Nyheder


Anders Hammer modtager International Reporter-prisen

"Modig og standhaftig tilstedeværelse under særdeles vanskelige arbeidsforhold."

Se mere her.


DEN FØRSTE STEN har ramt Sverige

DEN FÖRSTA STENEN hedder bogen i den svenske oversættelse på Albert Bonniers Förlag, og den har allerede fået en glimrende modtagelse af de svenske anmeldere. Læs artiklerne her.


Årets nytårskur: Fire fortolkninger af hjemstavnen

En vittig Bertel Haarder og en veloplagt Carsten Jensen var blandt de talere, der fortalte om hjemstavn og fællesfølelse ved turistforeningens årlige nytårskur.

Læs mere herom gennem dette link


’Jeg vil være ærlig: Jeg blokerer, når jeg skal nævne danske værdier’

Selv om forfatteren Carsten Jensen har pyntet sit juletræ med dannebrogsflag, stejler han, når han bliver bedt om at nævne nogle særligt danske værdier. Til sidst lykkedes det dog ham at finde på en enkelt …

Læs resten af artiklen om Carsten Jensen forhold til danske værdier her


Carsten Jensen i P1's program "Dansk"

"Tro på at vi har vigtige ting tilfælles med alle mennesker - uanset sprog, hudfarve, kultur og religion."

Sådan lyder det fra Carsten Jensen i programmet Dansk. Se interviewet her


Anmeldelse: "Når krig bliver gjort lækker"

"Det støder mig at skrive, at en bog om krig er lækker; men det er altså tilfældet!” skriver anmelder Ulla Bechsgaard om Carsten Jensens bog KRIGEN DER ALDRIG ENDER.

Læs hele hendes artikel fra Journalisten her


Hør Carsten Jensen til forfattermorgen på Gyldendal

Onsdag d. 30 november kan du høre Carsten Jensen og Anders Sømme Hammer fortælle om KRIGEN DER ALDRIG ENDER til forfattermorgen på forlaget Gyldendal - med dertilhørende gratis morgenkaffe og croissanter.

Læs mere om arrangementet her


"Angstens er grundtonen i hver eneste afghaners liv."

Weekendavisen har anmeldt Carsten Jensens og Anders Hammers nye bog "Krigen der aldrig ender".

Læs mere her.


Angstens og undertrykkelsens hjemland ★★★★★

Politiken har anmeldt Carsten Jensens og Anders Hammers nye bog "Krigen der aldrig ender".

Læs mere her


Kun i frygten findes fællesskabet

Dagbladet Information har anmeldt Carsten Jensens og Anders Hammers nye bog "Krigen der aldrig ender".

Læs hele anmeldelsen her


Fjernt fra soldaterne, tæt på menneskene ★★★★

Jyllands-Posten, 27. oktober 2016

”Carsten Jensen og norske Anders Hammer har været på rejse i Afghanistan. Såvel i den tid, da Nato-soldaterne var der, som i tiden efter at de trak sig tilbage. Alene forsøget på at nå ud i et samfund, som de fleste af sikkerhedsgrunde har været afskåret fra at bevæge sig rundt i, er prisværdigt. I "Krigen der aldrig ender" kommer læseren tættere på de mennesker, som lever i Afghanistan, og som skal indrette deres tilværelse efter en fremtid, som på alle måder synes usikker.” - Jette Elbæk Maressa, Jyllands-posten


Ny bog af Carsten Jensen og Anders Hammer

"Krigen der aldrig ender" er Carsten Jensen og Anders Hammers indgående og perspektivrige status over, hvor Afghanistan befinder sig efter invasionen i 2001. Bogen udkommer 27. oktober.

Se fire videoer fra makkerparret om den krig, der aldrig ender her.

Læs et udsnit af bogen her


Spørg Carsten Jensen

Oplev den nye interaktive forfatterskærm, hvor du kan spørge ind til Carsten Jensens forfatterskab og fx hvilke inspirationskilder han har. Følg linket her


Krigskritiker med rystende roman

– Vi gjorde så uopprettelige feil fra starten i Afghanistan at det måtte gå galt. Og afghanerne har betalt prisen.

Carsten Jensen har givet interview til rbnett.no om DEN FØRSTE STEN. Læs mere her


DEN FØRSTE STEN vinder Blixenpris

Lars Mikkelsen modtager Blixenprisen for årets lydbog 2016 for sin oplæsning af Carsten Jensens "Den Første Sten". Det er Mikkelsens troværdige og loyale oplæsning, der gør ham fortjent til prisen, som gives til en særlig god lydbogsindlæsning. Med prisen følger 15.000 kr.


Filmatisering af DEN FØRSTE STEN

Medejerne i filmselskabet Good Company Films, Ole Søndberg og Vibeke Windeløv læste Carsten Jensens succesroman DEN FØRSTE STEN, og selskabet har netop købt option på filmatiseringsrettighederne. Læs mere her.


Flygtninge, der når vores land, bliver forhånet og foragtet

Titlen på Carsten Jensens kronik i Politiken i dag. Læs mere her.


Carsten Jensen nomineret til DR Romanprisen 2016

Læs mere her


‘Vi er ikke terrorens uskyldige ofre’

Carsten Jensen i Information, 8. december. Læs mere her.


Slagmarken kunne ikke tvinge soldaterne i knæ, men hjemkomsten kan

Sådan lyder titlen på Carsten Jensens nyeste kronik i Politiken. Læs mere her


DEN FØRSTE STEN solgt til Holland

Det hollandske forlag De Bezige Bij har købt rettighederne til udgivelse af DEN FØRSTE STEN i Holland. Læs mere om bogen her.


Fire artikler fra Det Fri Aktuelt, 1988

Hvis du vil have et unikt indblik i Carsten Jensens interesse for Afghanistan og hans mangeårige research til "Den første sten", giver disse fire artikler, Tæppet fra Månens Bagside, Krigerliv, Den sorte skorpions by og Usynlige fronter, fra hans rejse til Afghanistan i 1988 en særlig forståelse for, hvordan et land og dets befolkning bliver præget af at være i krig.


Når fjenden i Afganistan bliver prikker på en skærm

Politiken giver DEN FØRSTE STEN ♥♥♥♥♥♥. Læs flere anmeldelser her.


"Carsten Jensen har skrevet en hæsblæsende murstensroman"

DEN FØRSTE STEN får ★★★★★★ i Berlingske. Læs mere her.


DEN FØRSTE STEN

Den første sten er en overrumplende fortælling om, hvad krig gør ved mennesker, der lever tæt sammen i konstant livsfare, om venskaber, forræderi og katastrofer.


Forstå soldaten og krigen

Information bringer interview med Carsten Jensen forud for udgivelsen af Den første sten

Læs mere her


Fiktion er indlevelsens og empatiens våben

Interview med Carsten Jensen i Kristeligt Dagblad

”'Romaner lærer folk empati - krig gør det modsatte,' mener Carsten Jensen, der har brugt fem år på at skrive krigsromanen Den første sten om danske soldater i Afghanistan.”

Læs mere her


Aldrig kommer vi så tæt på hinanden som i krig - aldrig er vi så ensomme som i krig

Den 4. november udkommer Carsten Jensens nye roman Den første sten, der handler om en flok unge danske mænd og kvinder, der har meldt sig til Krigen i Afghanistan.

Carsten Jensen bidrager til Politiken, hvor han skriver om krigen i litteraturen.

Læs mere her


Carsten Jensen bidrager til magasinet Ekko

Carsten Jensen er med i Ekkos temanummer om krig, hvor han reflekterer over arbejdet med sin kommende roman om krigen i Afghanistan. Læs mere her


Verdenspremiere på Ærø

Forfatteren Carsten Jensen læste for første gang op fra sin nye roman Den første sten på Ærø. Arrangementet, der hurtigt blev meldt udsolgt, fandt sted 8. august i Gæstgiveriet i Bregninge, der netop er hjemsognet for den fiktive, unge feltpræst i Jensens nye roman. Den første sten udspiller sig i Afghanistan under den nuværende krig, men er blandt andet blevet skrevet på Ærø under inspiration fra Bregninge kirkes altertavle i sit ekko af alle de krige, al den uro, der bevægede sig over Europa, da altertavlen blev til.

Den første sten udkommer på forlaget Gyldendal 4. november 2015.

Og indtil da kan man glæde sig over Vi, de druknedes fortsatte succes. Carsten Jensens seneste roman er nu solgt i over ½ million eksemplarer og er udgivet på 20 sprog. I løbet af det seneste år på ungarsk, russisk og portugisisk i Brasilien og snart kan romanen også læses på arabisk. Som Carsten Jensen selv siger: Det er med den roman, som det er med marstallere og gråspurve: Den er alle vegne.


Ny roman om krigen i Afghanistan på gaden til efteråret

Sandheden er krigens første offer. Hvis du ikke forstår det, overlever du ikke. Men hvad er forskellen på godt og ondt, hvis du mister alle moralske pejlemærker?

En flok unge danske mænd og kvinder har meldt sig til krigen i Afghanistan, drevet af retfærdighedssans og et behov for at afprøve sig selv under ekstreme omstændigheder. Men snart står de over for en udfordring, som ingen militær træning har forberedt dem på, og overlevelse mod alle odds bliver deres eneste mission.

Rollen som forfølgere og forfulgte skifter ustandseligt, indtil de ikke længere kan skelne mellem ven og fjende, virkelighed og fantasi. Men hvem er de så selv? Hvad er prisen for loyalitet og kammeratskab, og hvad gælder kampen?

Ove Steffensen, øverstkommanderende med solide rødder i dansk demokrati, må se sit livsgrundlag smuldre. Khaiber, dansk efterretningsagent med afghanske rødder, er selv splittet, da han forsøger at komme de forsvundne soldater til undsætning. Og en tilsyneladende almægtig modstander gemmer sig bag skiftende masker, mens han trækker i alle tråde.

Den første sten er en overrumplende fortælling om, hvad krig gør ved mennesker, der lever tæt sammen i konstant livsfare, om venskaber, forræderi og katastrofer.

Den første sten udkommer 4. november 2015.


Det er med vores bortvendte rygge, vi dræber

"Det er med vores bortvendte rygge, vi dræber", skriver forfatter og samfundsdebattør, Carsten Jensen i dag i et debatindlæg i Politiken om de mange tusind bådflygtninge i Middelhavet. "Vores våben er havet og druknedøden, og når havet trækker sit ligklæde over de druknede, ser vi dem ikke mere, og vores liv kan fortsætte som før."

Men vi har et ansvar fortsætter Carsten Jensen og konkluderer:

"Skulle vi ikke sammen kunne løfte den byrde, som udgøres af et antal flygtninge, som ikke engang udgør 1 procent af vores samlede indbyggerantal? Kunne ikke netop disse nødstedte appellere til en genoplivning af den tradition for social og politisk fornyelse, som vi med rette er så stolte af?

Der er plads i Europa. Der er plads i Danmark. Vi er alle borgere i den samme verden."

Læs hele debatindlægget i Politiken her.


Tale: Det Danmark, vi kender -

"Vi står her, fordi vi ikke vil holde op med at håbe, hverken på vegne af de afghanske flygtninge, hvis liv i disse måneder står på spil, eller på vegne af det Danmark, der i disse år trænger så desperat til varme og menneskelighed."

Sådan afsluttede Carsten Jensen sin tale den 9. april ved en demonstration foran Justitsministeriet. Talen var en protest mod den fortsatte hjemsendelse af tvangsudviste afghanske asylansøgere til trods for, at de afghanske myndigheder har bedt danskerne om at lade være, og udtalt, at de vil returnere dem direkte fra lufthavnen, da de ikke kan tilbyde de hjemsendte et værdigt liv. Talen, der blev afholdt samme dag, som Danmark kom under besættelse, berørte desuden denne symbolske dato:

"I dag går flaget på halv, fordi vi mindes de sørgelige år, da vi kom under en fremmed besættelsesmagts åg. Men i virkeligheden burde Dannebrog hver dag gå på halv, fordi vi mindedes vores egen skamfulde indsats som fremmed besættelsesmagt i et andet fremmed land, som vi med våbenmagt og korruption har forsøgt at påtvinge livsstil, der var dem inderligt fremmed."

Du kan læse hele Carsten Jensens tale her.


Carsten Jensen i samtale: Afghanistan på egna ben?

Kom og hør Carsten Jensen i samtale med Ann Wilkens og Ewa Werner Dahlin i dag på Utrikespolitiska Institut, Stockholm.

Arrangementet foregår tirsdag d. 21. april 2015 kl. 16.00-17.30. Dørene lukker kl. 16.00 Utrikespolitiska institutet, Drottning Kristinas väg 37, Stockholm.

Arrangementet er gratis og vil foregå på dansk og svensk.

Læs mere og tilmild dig arrangementet her og tjek kalenderen for kommende arrangementer med Carsten Jensen her.


Carsten Jensen gæster ORDKRAFT 2015 - Jyllands største Ordfestival i april

Kom og hør Carsten Jensen i samtale med journalist Charlotte Rørth om sit forfatterskab på den jyske ordfestival ORDKRAFT, der løber af stablen 9.-11. april.

Carsten Jensen optræder:

Fredag d. 10. april kl. 12.00: Carsten Jensen i samtale om sit forfatterskab med journalist Charlotte Rørth

Fredag d. 10. april, kl. 18.00: Mød forfatterparret Carsten og Liz Jensen som på hvert sit felt har markeret sig på den litterære scene og i samfundsdebatten. De interviewes af journalist Charlotte Rørth

Fredag d. 10. april kl. 19.00: Carsten Jensen interviewes i Nordjydskes Sofahjørne sammen med Liz Jensen af Charlotte Rørth

Læs mere om festivalen og se det fulde program her og tjek kalenderen for kommende arrangementer med Carsten Jensen her.


Carsten Jensens kommentar på terrorangrebet i København går verden rundt

Carsten Jensens kommentar på terrorangrebet i København, der blev bragt i Politiken 16. februar spreder ringe i vandet. Artiklen, der problematiserer ytringsfrihed og terror i Danmark og kritiserer politikernes tavshed efter skudattentaterne ved Krudttønden og Københavns synagoge i Krystalgade, er nu blevet bragt i adskillige medier internationalt på bl.a. tysk, fransk, norsk, svensk og finsk.

Carsten Jensen skriver i artiklen: "Der er stadig et åbent og rummeligt Danmark derude, et civilsamfund, der forsøger at trænge igennem den mur, der udgøres af medier og Christiansborg. Men det tolerante Danmark adresseres ikke af nogen politikere. Det opmuntres ikke af nogen partier. Det inviteres ikke til at tale foran nogen mikrofoner. Det tolerante Danmark er i færd med at blive stumt, og fra i morgen vil det være på større afstand af mikrofonerne end nogensinde før."

I stedet er det ifølge Carsten Jensen et ondsindigt og menneskeligt reducerende billede, der tegnes af muslimerne og deres religion. Danskerne var ikke overraskede over terrorangrebet. Vi ventede på det, fordi landets politikere har forberedt os på det. Danmark er et land, der i to årtier har styret målrettet mod konfrontationen, mener Jensen, og nu har vi fået den.

Læs hele kommentaren her.

Læs desuden Informations artikel "Fem forfattere om ytringsfrihed", hvor Carsten Jensen giver sit bud på, hvad ytringsfrihed betyder.


Carsten Jensen: Hvorfor drager vi i krig?

Tør vi vove den tanke, at der inden i Syriens-krigeren også ligger en dansk soldat gemt, og inden i den danske soldat en Syriens-kriger, og at vi ikke forstår nogen af dem, hvis vi ikke vover at se det? Det spørger forfatteren Carsten Jensen om i sit essay om krig og litteratur fra Information i dag.

Om litteraturen og krigen som modsætningsfyldte erfaringsrum skriver Carsten Jensen:

"Jeg har denne drøm at se veteraner fra Afghanistan mødes med hjemvendte Syriens-krigere. Jeg tror, det ville være godt og udviklende for begge parter. Og de ville have et fælles sprog, nederlagets og den nødvendige desillusions. Og lige så meget mod, som det kræver at møde fjenden på slagmarken, lige så meget mod kræver det at møde ordet nederlag og ikke slå blikket ned.

Måske kan dette møde ikke lade sig gøre andre steder end i litteraturen. Litteraturen er stedet for de umulige møder, ikke altid for kompromisets eller forsoningens skyld, men altid i klarhedens og tydelighedens navn. Kan vi anskue krigen som et erfaringsrum for alle de modsætninger, der findes i et menneske, ikke kun en ydre slagmark, men også en indre?

I skal ikke tage fejl, for det er det, jeg hele tiden har talt om, litteraturen og det, den frie, uafhængige fantasi kan udrette, den afprøvende, undersøgende menneskekundskab, som er blevet hjemløs uden for kunsten, og selv i kunsten ofte har svært ved at finde et sted."

Læs hele Carsten Jensens essay om krig og litteratur her.


Det er de kolde hjerter, der på begge sider af frontlinjen nu sætter dagsordenen i det selvradikaliserede Danmark.

"Problemet med ytringsfriheden i Danmark var aldrig, at den blev misbrugt. Det var, at den ikke blev brugt tilstrækkeligt meget. At ikke nok danskere tog til genmæle.

Når politikere på den danske højrefløj tæller blandt Europas værste demagoger, er det ikke et problem for ytringsfriheden.

Det er derimod et problem for den værdighed og det ansvar, der altid bør forbindes med et politisk embede som folkevalgt. Men værdighed og ansvarsfølelse er det i dag nærmest umuligt at forbinde med flertallet af danske politikere.

Der er stadig et åbent og rummeligt Danmark derude, et civilsamfund, der forsøger at trænge igennem den mur, der udgøres af medier og Christiansborg. Men det tolerante Danmark adresseres ikke af nogen politikere. Det opmuntres ikke af nogen partier. Det inviteres ikke til at tale foran nogen mikrofoner. Det tolerante Danmark er i færd med at blive stumt, og fra i morgen vil det være på større afstand af mikrofonerne end nogensinde før."

Læs hele Carsten Jensens artikel i Politiken om lørdagens attentat på Østerbro her.


Carsten Jensen: Ytringsfriheden er truet

Carsten Jensen opfordrer alle borgere i Paris til at vise støtte til Charlie Hebdo. Også selv om han nødvendigvis ikke er enig i den journalistiske linje, som magasinet er kendt for.

”Alle mennesker i Paris burde i morgen gå rundt med et eksemplar af Charlie Hebdo stikkende op af jakkelommen, så man kunne se, at de havde det, og at de var imod attentatet,” siger Jensen, der ikke vil protestere, hvis andre aviser genoptrykker nogle af de tegninger, som Charlie Hebdo under massive protester har trykt de seneste år.

Læs hele Carsten Jensens interview med Jyllands-Posten om Charlie Hebdo og ytringsfrihed her.


Carsten Jensen sætter gang i større Afghanistan-debat

Forfatteren Carsten Jensen har fået sat gang i en større Afghanistan-debat. I et debatindlæg i Politiken satte Carsten Jensen spørgsmålstegn ved, om Danmark overhovedet er interesseret i at stoppe engagementet i det krigsplagede land i Mellemøsten. I sin artikel, "Derfor er krigen i Afghanistan en evighedskrig", skriver han:

"Uden krig er en moderne hær i samme situation som en virksomhed, der ikke får afsat sine varer. Bevillinger risikerer at blive sparet væk, og det bliver sværere at rekruttere nye soldater. En god krig er en krig, der fortsætter."

Det fik forsvarsminister Nicolai Wammen (S) til at fare i flæsket på ham i sit svar "Carsten Jensen burde skamme sig", hvor han kritiserer forfatteren for at rette skytset mod danske soldaters lyst til eventyr i stedet for at rette det mod de politiske beslutningstagere. En kritik, der også rettes af Balkan-veteran og talsmand for Veteranforbundet, Benjamin Yeh, når han til BT udtaler:

"Jeg tror ikke, at der er nogen, der ønsker at komme i krig. Krig er jo ikke noget eventyr. Det er et helvede på jord, hvor den yderste konsekvens er, at du kan miste livet"

I artiklen "Vi ærer de døde soldater bedst ved at fortælle sandheden", retter Carsten Jensen kritikken tilbage mod politikerne og skriver:

"Men jeg mener ikke, at de døde har fortjent at få lagt en buket af løgne på deres grave. Jeg mener, at vi bedst ærer deres minde ved at fortælle sandheden om en flok ryggesløse og opportunistiske politikere, der til trods for alarmerende kendsgerninger bed sig fast i en udsigtsløs krig og blev ved med at lyve om den."


Åbent brev til en tvivlende udenrigsminister

”Vi danskere er ikke krigstrætte, for krigstræthed forudsætter et indre ubehag, ja, måske ligefrem en vågnende modstand. Vi har blot skubbet de ustandselige krige ud i periferien af såvel vores bevidsthed som de offentlige debatter, og jeg kan ikke lade være med at overveje, om det er et forhold, du bevidst spiller på. Du tænker, tvivler og tror på vegne af en passiviseret befolkning, som ikke selv kommer til orde.”

Læs hele Carsten Jensens åbne brev til udenrigsministeren her og hør ham tale om Danmarks alliance med Syriens præsident Assad her


Carsten Jensens femstjernede anmeldelse af DR’s dramasatsning, 1864, er røget ind på en niendeplads over Ekkos mest læste artikler

Carsten Jensens femstjernede anmeldelse af DR’s dramasatsning, 1864, er røget ind på en niendeplads over Ekkos mest læste artikler.

Serien udfordrer ifølge Carsten Jensen den gængse forestilling om Danmark som lilleputnation: ”Heldigvis er det den ubekvemme version, Ole Bornedal har lagt til grund for sin serie om nationens traume-år, 1864” skriver han og kalder den ”en velrettet knytnæve retur, som efterlader højrefløjen med en brækket næse.”

Læs hele anmeldelsen her og læs Ekkos top ti-liste her

Ole Bornedal har ikke selv haft nogen politiske intentioner med serien og udtaler i et interview i Ekstra Bladet, at selvom han sætter pris på de fem stjerner, har Carsten Jensen på linje med venstrefløjen misforstået serien:

”Jeg ønskede blot at skabe en historie om krig og kærlighed, der gik direkte i hjerterne hos de danske tv-seere. - Og jeg er virkelig ked af det, hvis jeg har startet en borgerkrig. Det har aldrig været min hensigt, at tv-serien skulle starte en moderne skyttegravs-krig mellem venstrefløjen og højrefløjen i Danmark.”

Serien har affødt en række reaktioner. Pia Kjærsgaard har i Berlingske Tidende kaldt seriens skildring af perioden for ”makværk” og Søren Krarup har karakteriseret serien som ”kulturradikal propaganda” i en debat med Carsten Jensen i Jyllandsposten.

Ifølge Carsten Jensen formår Ole Bornedal dog at bringe kunsten tilbage i samfundsdebatten samt at korrigere vores nationale myter: ”Fremhævelsen af vores eget ansvar for katastrofen i 1864 er selvfølgelig ubekvem, fordi den går stik imod vores selvforelskede nationalmyte som evigt forfulgt uskyld. Historiske sandheder er altid ubekvemme.”

Læs debatten mellem Carsten Jensen og Søren Krarup her

Læs Pia Kjærsgaards kritik af serien her

Læs interview med Ole Bornedal her


Carsten Jensen kommenterer på den politiske situation tre år efter Socialdemokratiets valgsejr.

Carsten Jensen kommenterer på den politiske situation tre år efter Socialdemokratiets valgsejr. Hør hans kommentar her.

Læs desuden Carsten Jensens kronik i Politiken: Den socialdemokratiske epoke slutter med Helle Thoning-Schmidt i anledningen af treårsdagen for Socialdemokratiets valgsejr her.


Wonderful Danmark på vej i nye hyggekrige

”Hvis vi ser på vores krigsdeltagelse de sidste 10 år, er vi, bedømt med den målestok de forudgående 140 års historie har givet os, begyndt at opføre os udansk. Det er bare ikke noget, vi giver udtryk for offentligt.”

  • Carsten Jensen om danskeres krigs- og selvforståelse i Politiken. Læs hele kroniken her

Carsten Jensen er på vej med roman om Afghanistan

Når Carsten Jensen til efteråret 2015 udgiver en stor samtidsroman, er skibsdækket fra hans episke sømandsberetning, bestselleren »Vi, de druknede«, skiftet ud med den afghanske sandørken. Læs mere om den kommende roman i Berlingske. og i Politiken


VI, DE DRUKNEDE udkommet i Portugal til fremragende modtagelse

VI, DE DRUKNEDE er netop udkommet på portugisisk og får følgende fornemme ord med på vejen fra den landsdækkende avis Rua de Baixo:

Searching the equilibrium of the world

In whichever world, may we cross the path of fiction or tread along the difficult road of reality, there is a common adjective able to define, in a single word with four (five) letters, the excellence and grandiosity: epic. This is an adjective that will perfectly fit, as if made on purpose for that occasion, in “We, the Drowned” (Bertrand Editora, 2014), book by Carsten Jensen that deserves many and any honors that may be made to it. The book is an instantaneous classic, be it for the colossal aspect – it is nearly close to the 800 pages – or by covering, practically, an entire century of history with the fresh air of Northern Europe coming in, without permission but great nerve, through the windows left ajar. (…) Magnificent maritime journey between exotic lands and tempestuous seas, We, the Drowned is a full-length novel, with as much of irony as of drama, in a waving X-ray of the fragile human condition and the search of the soul throughout the equilibrium of the world. By covering the chronological line between the end of the XIX century until the end of WWII, Carsten Jensen also recovers a time of great changes, be it in the naval industry or in the familiar life of little towns and villages, that had the sea as spiritual guide – for good and evil. May Christmas approach and everyone pay attention to the madness of lists, We the Drowned will certainly be among the best books of the year to many good people. As for us, RDB, we have already taken a seat. In the box with VIP service.


Carsten Jensens tale under Filba Literatura

I went to the Museo de Memoria and after having been there I could speak about fascism, the brutality of the military, the ruthlessness of the generals, the pain of the victims, the gaping holes left in our memories by the departing dead.

Yes, I could speak about the painful necessity of remembering all these thing even though we know that the memory of them will haunt us in our nightmares. I could speak of how I listened to Salvador Allendes last words transmitted on a radiostation that was about to be shot down forever and I could speak of how his words moved me to tears. I have never heard anybody speaking with such dignity, such calm, such eloquence and such spiritual serenity while all the time he knew that in less than an hour he would be dead. In his last minutes on earth Salvador Allende was staring the monster in the eyes teaching us that you must always stare the monster in the eyes if you want to defeat it.

So this museum could also be called The Museum of Staring the Monster in the Eyes. But I will not speak of this.

I will speak of hands.

I saw them, these hands, on the photos and in the documentaries in the museum, the hands of those arrested, being kicked and pushed around and beaten up, forced to kneel halfnaked on the ground, their hands always high up in the air or folded behind the back of their heads.

What does it mean when you raise your hands high in the air or fold them behind the back of your head?

You want to proof that you are harmless. You are not going to defend yourself. You have surrendered. Please, let me live.

Please. That s all your hands are saying. This one begging word.

You might as well not have hands anymore. You have given up on having hands. Thats what you gesture means. You are a man or a woman without hands. So this is what I saw at the Museum of Memory. A people deprived of its hands.

What are hands for?

For shaking others peoples hands as a sign of trust. To clench your fist as a proof that you are ready to defend yourself.

Hands are for talking. Hands are for overcoming loneliness. Hands are there to grap a hammer and build a house. Or take up a pen and start writing. To prepare food. To guide your children over the street and through life. To caress and give joy.

Without hands you are still a human being, but you are humiliated, powerless human being. You will build nothing, write nothing, you will leave nothing behind nor will you have any influence on the future.

You have raised your hands high up in the air to signal that you leave your destiny to others.

Imagine a big number of men without hands. Despite their numbers they will form no community. They cannot connect with each other. They are doomed to be for ever on the run, shivering in fear.

This is the vision of fascism. This is what fascism wants. A subued people. A people with no hands.

But the museum of Memory is not the Museum of a People with no Hands. It is a museum of a people who remembered what hands are for and who after having been defeated rose up again and with its hands took back what had been stolen from it. The rights of hands to touch, to stretch out and become symbols of trust, to link together and create new communities and, hand in hand, bring the traffic in the streets to a halt dancing and celebrating when victory is finally won and fascism defeated.

So this is what I saw in the Museum of Memory.

Men and women with their hands raised in the air or folded behind the back of their heads. But I also saw them lower their hands again and use them as the tools they should be to create the future of a nation.

So visiting the Museum of Memory. I also visited the Museum of Staring the Monster in the Eyes. I visited the Museum of Remembering What Your Hands are For. I visited the Museum of Defeating the Monster.

Thank you, people of Chile. For the example you gave the world and the lesson you taught me.

Thank you.

Læs mere om festivalen og Carsten Jensens optræden på Filba Literaturas hjemmeside.


Mikael Wiehe takker Carsten Jensen i artikel

Carsten Jensens gamle idol, Mikael Wiehe, takker Carsten Jensen for at føre en engageret debat:

”Carsten Jensen har ett samhällsengagemang. Han åker till Afghanistan och ställer frågan: ”Vad gör vi här!?”. Och så skriver han om denna Inge Genefke, som jag aldrig hört talas om: en 75-årig läkare som ägnat sitt liv åt att bekämpa tortyr. Och den pilen sätter sig här, säger Mikael Wiehe och tar sig för trakten kring hjärtat.” Læs resten af interviewet på Sydsvenskans hjemmeside.


Vi, de druknede udkommet på 20 sprog

Carsten Jensens episke roman Vi, de druknede er nu udkommet på hele tyve sprog, lige fra finsk til brasilansk og tyrkisk. Bogen er udkommet i:

Norge, Sverige, Tyskland, England, Holland, USA, Italien, Finland, Spanien, Frankrig, Polen, Norge, Grækenland, Rusland, Island, Portugal, Bulgarien, Tyrkiet, Serbien, Ungarn, Brasilien


Dramatisering af Carsten Jensens ”Vi, de druknede”

Carsten Jensens maritime bestseller om fire generationer af sømænd er blevet oversat til intenst fortælleteater af Grønnegade Teater. Mere end hundrede års sømandshistorier, drengestreger, krig og manddomsprøver blander sig med skumsprøjt og skrøner fra de syv verdenshave.

”Vi, de druknede” opføres i Filmby Aarhus’ Studio 1 torsdag 4. juli kl. 17.30 & 20.00. Entréen er gratis, men billetter kan reserveres. Restbilletter udbydes i døren forud for forestillingen. Reserver billetter her.

Hør Carsten Jensens reaktion på forestillingen i denne videohilsen til Grønnegade Teater.

Forestillingen er en medrivende komposition af fortælling (Peter Holst), musik (Sune Skuldbøl Vrå Nielsen) og lysdesign (Pernille Plantener Holst). Instruktør: Leiv Arne Kjøllmoen.

Se også: www.gronnegadeteater.dk


Gå på opdagelse i Vi, de druknede under Tall Ship Races Aarhus

I forbindelse med kapsejladserne under Tall Ship Races Aarhus fra 4. til 7. juli 2012 vil det under hele festivalen være muligt at gå på opdagelse i Carsten Jensens roste og elskede Vi, de druknede. I hele eventområdet på Aarhus havn kan man gå på jagt efter citater fra bogen, der står skrevet på kraner, skibssider og skrotmetal.

Læs mere på Tall Ship Races Aarhus' hjemmeside.


Foredrag på Vartov Grundlovsdag, onsdag den 5. juni 2013

Carsten Jensen holder foredrag på Vartov den femte juni 2013 klokken 10.30 i forbindelse med et større arrangement Grundlovsdag.

Vartov Farvergade 27
1463 København K


Tale ved demonstration for afviste asylansøgere fra Afghanistan, lørdag den 4. maj

Kære venner,

jeg ville ønske, jeg kunne stå sammen med jer her i dag.

Jeg håber, at I er mange på pladsen, for der er brug for, at nogen stiller sig side om side med de afviste afghanere. Hvis vi ikke gør noget, må de forberede sig på at blive sendt hjem til et land, der er inde i en endeløs spiral af vold og krig. Et land, der dag for dag falder fra hinanden. Vi danskere har som krigsførende nation givet vores bidrag til den tragiske situation i Afghanistan og derfor har vi også et ansvar for de flygtninge, der kommer hertil. Moralsk kan vi umuligt sige nej til dem, men vi gør det alligevel, for de er øjenvidner til vores fiasko.

Jeg skriver dette på et hotel i Jalalabad, en by i det østlige Afghanistan. I dag var jeg på besøg i Kunar Provinsen for at tale med de efterladte fra en landsby, som den 8. april blev angrebet af amerikanske specialstyrker, kamphelikoptere og bombefly. 25 mennesker blev dræbt, heraf 10 børn.

For et par dage siden var jeg i Kandahar, hvor unge kvinder med uddannelse, der forsøger at hjælpe det ødelagte land tilbage på benene, er jaget vildt. De myrdes ikke blot af Taliban, men også af deres egne familier, som mener, at en kvinde, der færdes uden for hjemmet, bringer skam over sin slægt.

I sidste uge var jeg i Kunduz i det nordøstlige Afghanistan, hvor jeg så en flok unge veluddannede mænd stå foran den lukkede port til de tyske Nato-troppers stærkt befæstede lejr. Det var de tolke, der havde troet på Vestens løfter om et nyt og bedre Afghanistan og derfor satte deres liv på spil for at hjælpe os.

Nu efterlader vi dem alene i et land, hvor der ikke længere er plads til dem og de af mange betragtes som forrædere. Deres liv er i fare, og de har bedt de tyske myndigheder om asyl. De har fået afslag, nøjagtig som de asylansøgere, hvis sag vi taler i dag. Og ligesom I gør nu her på pladsen, fremviste de også papirark, hvor de havde nedskrevet deres budskaber. "Lad ikke oprørerne slå os ihjel," stod der på et af dem. Og så var der dette helt indlysende, umisforståelige budskab, som man ikke skulle tro, at nogen kunne overhøre: "Vi vil bare gerne leve."

I Kandahar mødte jeg en kvinde omkring de fyrre, Ayesha, som jeg gerne vil overlade ordet til. Hun voksede op i en flygtningelejr i Afghanistan for over tredive år siden, for også dengang var der krig i Afghanistan. Da Vesten invaderede Afghanistan, vendte hun tilbage fuld af håb. I dag siger hun, at det er den beslutning, hun har fortrudt mest i sit liv. Flygtningelejren var bedre end det Afghanistan, hun nu lever i.

Canadiske Nato-soldater dræbte hendes mand og ældste søn. I landsbyen, hvor hun boede, var der vejsidebomber over alt, og taliban sprængte skolen i luften. Hun var nødt til at søge ind til byen for at kunne forsørge sine ti børn, men selv om hun bærer burkha, frygter hun alligevel hver dag at gå på gaden, for i Kandahar foragtes den kvinde, der ikke har en mand til at beskytte sig, og som må gå på arbejde for at forsørge sine sig selv og sine børn.

Her er hendes stemme:

Lyt til dette fortvivlede nødskrig fra en kvinde, der på trods af alt holder ud. Det er afghanernes skæbne.

Det er et liv som denne kvindes, de afviste asylansøgere beder os om ikke at sende dem tilbage til. Deres budskab er så enkelt og uafviseligt som det, jeg så på papiret i en tolks hænder i Kunduz: Vi vil bare gerne leve.

Og anstændigheden dikterer os, at der kun er et svar på deres bøn.

Her er plads.

Ikke kun i vores hjerter, men også i vores land.

Carsten Jensen


Foredrag på Rødding Højskole 3. juni 2013

Foredrag den 3. juni med overskriften 'Danmarks krig'.

Interview på scenen i temauge om "Demokratistorm" arrangeret af tidsskriftet Ræson og Rødding Højskole, Rødding Højskole, Flors Allé 3, 6630 Rødding.


Foredrag i Skuespilhuset 27. november 2012

Den 27. november 2012 klokken 17.30 optræder Carsten jensen sammen med forfatter Thomas Boberg i caféen i Skuespilhuset, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K.


Kommende foredrag

I den kommende uge optræder Carsten Jensen både på Aros i Århus og hos 3F i København.

Aros, den 23. november klokken 10:30: Krise og Fred fra Schuman til Nobel. Konference om et EU i krise. 3F, Kampmannsgade 4, 1790 København V klokken 16:40: Har de unge for let adgang til magten? Carsten Jensen debatterer i 3Fs lokaler i Kampmannsgade.


Oplev Carsten Jensen i efteråret

Den 25. oktober interviewer Carsten Jensen den tyrkiske nobelpristager i litteratur, Orhan Pamuk.

Den 29. oktober deltager Carsten Jensen i en debat om Anders Behring Breivik på Café Liva i København.

Den 31. oktober samtaler Carsten Jensen med Jon Michelet i Litteraturhuset i Oslo.

Den 9. november interviewer Carsten Jensen den danske forfatter Nielsen om Den Store Satan på BogForum i Bella Center.

Den 15. november fortæller Carsten Jensen om sit forfatterskab i Kulturhuset Kappelborg i Skagen.

For yderligere info vedrørende ovenstående arrangementer, se under Foredrag.


Carsten Jensen modtager pris

Den 12. april 2012 modtog Carsten Jensen Søren Gyldendal-prisen på 200.000 kroner.

I juryens motivation lyder det blandt andet:

"Carsten Jensen får Søren Gyldendal-prisen 2012 for sin utrættelige indsats for både som forfatter og debattør at gøre sine landsmænd opmærksomme på, at Danmark er en del af en større verden. Ikke fordi han i banal forstand virker til fremme for mellemmenneskelig forståelse og dialog; han får den ikke for sine evner til at skabe hygge og ro i lejren, men for sin ufortrødne vilje til at være en rød klud og en sten i skoen, for sin kompromisløse lyst og evne til at sige det, han mener, der skal siges, uanset om vi bryder os om det eller ej, eller om han bliver lagt for had for det. Han får den, fordi han generøst vider sit ønske for sin datter, Laura, ud til os alle sammen: "Må vi altid tro på ordets magt"."

Prisen uddeles i forbindelse med Søren Gyldendals fødselsdag. Den første pris blev overrakt i 1958 og var på 10.000 kr. Nu er den på 200.000 kr.

Læs mere og se prisuddelingen på Gyldendals hjemmeside.