Den amerikanske Cowboy

Amerikanerne har en unik vision om sig selv og deres rolle i verden. I modsætning til måske nogen andre folkeslag i historie ser amerikanerne sig selv som befolkning af skæbne og et folk, der blev sat her til at gøre noget fænomenal og noget betydningsfuldt for historie og for alle folk på jorden. Denne unikke selvforståelse, undertiden opfattes som arrogance, er dybt forankret i et sæt af arketyper, som amerikanerne bruger til at danne deres vision af sig selv i verden. Og ingen andre arketype er så kraftig i den amerikanske psyke end cowboy.

Den faktiske amerikanske cowboy var faktisk et unikke individ. Mens sandsynligvis ikke som ædle og ruggedly smuk som billeder skabt af ham i filmene, var de unikke typer af mænd, der hugget ud af en civilisation fra den robust vildmark, der var den amerikanske west i årene før årsskiftet af sidste århundrede.

Nogle af grundene til, at billedet af cowboy undertiden indeholder elementer af fredløse og enspænder er, at meget af legenden om cowboy kom fra historier om flygtninge fra den brudte sydens hær, der tog livet af cowboy i stedet forsøge at integrere jeg nto et samfund, der omfattede gør fred med “Yankee”. Og at type person helt sikkert højde for mange af de fredløse, der gik på at blive legendarisk og historier endnu den dag i dag.

Renegade og enspænder billedet kombineret med den rå liv på en faktiske cowboy hvis job det var at guide de enorme flokke af kvæg langs stier som den historiske Cumberland trail hvor de kunne sælges til at blive til bøffer, læder og andre varer, der blev solgt i rust IC-amerikanske butikker af tiden. Det var et svært liv og historier af sporet udgør mange historiebøger for sikker. Men langt mere af historierne af sporet er glorifications af den livsstil, der må have været vanskeligt.

Men billedet af cowboy var også noget, der blev større end hvad den faktiske livsstil af disse enkle, men robuste mænd skal have boet i det vestlige USA. Det var et billede, der trak sammen helte så vidt slynget som den australske Gaucho cowboy, de japanske Samurai og en ridder i King Arthur court. Det var et billede af en mand, der viste de forrevne individualisme, som alle amerikanere betragter som et af de centrale samlende træk, der gør Amerika stor.

Cowboy billede er en, der selv har sin indflydelse så højt i de sociale lag i Amerika, at det påvirker formandskabet. Det siges, at der er en tradition for enhver formand når han først er valgt og kommer til Washington for at begynde at lære denne store nye job. Tradition h olds, at hver præsident har som en del af deres tidlige opgaver at sidde ned og se filmen High Noon. De siger, at præsident Clinton så det snesevis af gange i sine tidlige år. Hvis dette er sandt, det tegner sig for hvor ofte en ny formand synes at vokse og ændre på kontoret og bliver sin egen version af den store amerikanske helten, der er afbildet i denne film. Den amerikanske cowboy forsvarer i kraft af de svage og hjælpeløse. Han er en stålsat fortaler for familier og dem i samfundet, der forsøger at skabe sig et hjem i en vanskelig verden. Som sådan, passer den amerikanske cowboy med “superhelte” billedet, som også appellerer til det amerikanske system af retfærdighed og moral og værdier.

Selv de star wars episke film var fundamentalt forankret i legenden om cowboy. Begrebet cowboy voksede op fra en historie i vores land, der omfattede afvikling af en stor jord og afregning af en vildmark at pit Gud givet vil og Intellekt mand mod Guds skaberværk. Og det var manden, der sejrede vilje. Det er grunden til, at Amerikanskes beundre cowboy fordi han repræsenterer deres egen kamp for storhed, for succes og at være en heroiske figur mindst til deres familier, hjembyer og kirker. Og at ønske så dybt forankret i kulturen i amerikansk historie vil altid være hvad gør USA og amerikanerne store.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.