Vævning i det 19. og 20 århundreder & Chelaberd tæpper

Kaukasisk vævning i sidste 180 år er en kompliceret affære. Der er en ekstraordinær mangfoldighed af påvirkninger i området; kultur, etnografi, politik, religion, geografi og klima har alle påvirket tæppe vævning i regionen. I de seneste år, den fine kvalitet af tæpper har forårsaget megen undersøgelse af vævning i dette område og der er nu en velorganiseret kroppen af stipendiet.

I almindelighed, er mønstre og farver i kaukasiske tæpper ikke i sig selv tilstrækkelig til at fastslå oprindelsesstedet med absolut sikkerhed. Der er selvfølgelig nogle særlig veldokumenteret designs, som har været spores tilbage til kilden, men de udgør kun en lille del af den usædvanlig bred vifte af design findes i kaukasiske vævninger. En vigtig faktor ved afgørelsen af de regioner, hvor specifikke gulvtæpper kommer fra er uld brugt type og længde af bunken. Heavy uld tæpper er gode isolatorer og fårene opdrættes i distrikterne bjergrige vokser tungere, shaggier og har længere fleece end dem, der er opdrættet i de lavtliggende områder. Tæpper vævet i bjerglandsbyer har en rigere, længere og tungere bunke, og deres farver har tendens til at være varmere. Dermed er de områder, der producerer lange-stablet tæpper Kazak, Gendje, Lesghi og flere sorter af Karabagh; medium bunker er fundet på Talish, Lenkoran og Dagestan vævninger og fine lav bunke på Nicks, Kuba og Baku tæpper.

Med hensyn til udbredelsen af design taler der nogle 350 forskellige stammer i området, cirka 150 forskellige dialekter. Sydvest i området Armenien-kazak er befolket af kristne armeniere; i syd-øst er tatarer af mongolsk afstamning, og persere; mod nord, de vigtigste stammer Shirvans, Dagestans, tjetjenere og Lesghis, og mod nordvest er Cherkesses (tjerkessere).

Der er, selvfølgelig, kulturelle og etniske overlapninger i alle disse områder. For at give et fingerpeg om er vanskeligheden at tilskrive særlige design til bestemte steder, gav den russiske lærde S. Zerminov, i hans undersøgelse Aserbajdsjan tæpper, navnene på 123 landsbyer i det sydlige og mid-Caucacus der fremstillede gulvtæpper af særprægede design. For hele Caucacus, ville vi sandsynligvis nødt til at mangedoble dette tal med en faktor på mindst fire. Mange af de skematiske dyremotiver fundet i kaukasiske weavings kan spores tilbage århundreder, og er sandsynligvis af skythiske oprindelse.

For nemheds skyld, det er muligt at opdele Caucacus i ti vævning områder: Kazak, Karabagh, Gendje, Talish, Moghan, Cecilie, Baku, Kuba, Dagestan og Derbend. Det skal bemærkes, at det generiske navn Kazak anvendes ofte til en bred vifte af kaukasiske tæpper, som nødvendigvis ikke blevet vævet i bydelen Kazak.

Chelaberd tæpper er ofte benævnt ørn kasakhere. Selv om udformningen af disse tæpper viser en affinitet til Kazak tæpper, strukturelt, er de uden diskussion Karabagh. Den tykke garn bruges af vævere i disse to områder skaber en overfladisk lighed med væver mønstrene af de to typer. Produkter på dette område har en af par karakteristiske kaukasiske væver, bestående af to skud tråde efter hver to rækker af knob. Kasakhere, på den anden side, alle synes at have en uregelmæssig række bindeskud, fra to til fire efter hver række knob.

Chelaberd tæpper blev foretaget i det sydøstlige Kaukasus, der grænser op til nordlige Persien. Caucasus bjergkæde strækker sig fra det Kaspiske Hav til Sortehavet inden for moderne Aserbajdsjan og det sydlige Rusland, og det er i landsbyerne i disse bjerge, at nogle af de mest meget samlerobjekt tæpper stammer.

Den mest collectable tæpper og tæpper fra dette område er de vævet mellem 1800 og 1900. I slutningen er af det nittende århundrede last hurrah for landsbyen og nomadiske tæpper. Af det tidlige tyvende århundrede, de ikke længere bruges naturlige farvestoffer og design og vævning var langt mindre tiltalende. Chelaberd tæpper blev overvejende gjort i traditionelle størrelser såsom 4′ x 6″ og 5′ x 7’… løbere af denne størrelse var sjældent vævet i denne tribal landsbyen. Som følge heraf er Chelaberd løbere meget ønskeligt og meget efterspurgt af samlere.

De bedste nittende århundrede kaukasiske landsby tæpper udviser opfindsomhed af hjemmeindustri vævere, der skabte stiliserede udgaver af traditionelle designelementer og brugt lokale materialer til deres bedste fordel. I løbet af denne tid var brugen af naturlige farvestoffer stadig en praktiserede kunst, hvilket resulterer i levende farver. Design motiver som sunburst medaljoner, drager og templet buer vises i mange af de bedste landsby tæpper.

Oprindelsen af navnet “Eagle Kazak” har flere forklaringer. Medaljon design i midten af tæppet omtales som en ørn design. Der er nogle lighed mellem disse medaljoner og den russiske dobbelthovedet ørn. Den anden (mindre accepteret) teori kommer fra definitionen af Chelaberd selv. Nogle hævder, at Chelaberd betyder ørn i den lokale dialekt, en blanding af armensk, russisk og arabisk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.